Читанка и ГДБОП

June 24, 2010

Като четеш книги придобиваш нови знания за чуждия опит, гледна точка и култура. Това ти дава възможност да погледнеш нещата под различен ъгъл, да си по-обективен и по-адаптивен, по-подготвен.

Човек, който не слуша и не чете, като се натъкне на проблем, взема решението емоционално и първосигнално. Слага главата в торбата и се надява, вярва и се моли да е прав. Евентуално като сбърка, почва да клинчи, да се оправдава, да се извинява, да отрича, да лъже, да маже, да дрънка глупости. Осъждат го, бият го, замерят го с яйца на площада, дават го за негативен пример, сравняват го с Жан Виденов, Рамбо, Мистър Бийн и други комични образи.

Интелигентният човек чете, пита, взема решения подготвен. Знае, може, бърка рядко и се усеща, преди да е станало късно. Интелигентният човек се заогражда с други интелигентни хора.

Бойко Борисов, Цветан Цветанов и Явор Колев са страни по казуса Читанка. И тримата са огромни по размери, образованието им е “силово”, имат дебели вратове и външния вид на хора, които не четат. Ако ги попиташ, защо не четат, могат да кажат “Работата ми е да гоня бандитите, не да чета”. Работата им, обаче, нямаше да е такава комедия от грешки, ако бяха чели повече.

PS. chitanka.info е библиотека. Ако ще се атакуват от органите на реда библиотеките, да започнат с народната и всички читалища, да покажат колко струват. Не виждам разликата.

Публикувано в: Литература 16 коментара RSS 2.0

Ако постът ви харесва, цъкнете на сърцето:

Коментари

16 коментара на “Читанка и ГДБОП”

  1. roc3n on June 24th, 2010 16:50

    както скоро прочетох в някои коментари, ЯК не чете книги, той ги бие докато си кажат всичко!
    така че си само наполовина прав 😉

  2. dzver on June 24th, 2010 16:54

    Това е лично мнение, може въобще да не съм прав и утре Бабойко да земе да ръси цитати от класически философи по телевизията.

  3. vassilev12 on June 24th, 2010 20:57

    Очевидно е, че кампанията не е срещу четенето ами срещу нелегалното разпространение на продукти с някакви права, които в този случай някой е решил да защити и е алармирал ченгетата. Същото като с нелегалните копия на windows и други софтуери. Само че там правата не си ги търсят толко ревностно (все още)защото пазара ни е малък, неплатежоспособен и резултата няма да надмине усилията.
    Иначе четенето е хубаво нещо – обогатява, но смятам че това е една малка стъпка към съсзаконието, чиято липса толкова ни пречи да се развиваме като нация.

    Иначе поста ти носи много весел дух, който също е нужен на обществото да продължи напред. 🙂

  4. dzver on June 24th, 2010 21:04

    Чудя се защо Navi Seals не атакуват сървърите на Google за това, че сканират цялата печатна литература, която им попадне.

  5. stomart on June 24th, 2010 21:23

    До vassilev12 – ако законът ограничава четенето, то има нужда от промяна на закона!

  6. Пламен Бочев on June 24th, 2010 23:35

    Не си прав. Единият от тримата е чел “Винету”!

  7. dzver on June 24th, 2010 23:55

    Избрани пасажи 🙂 Примерно как Олд Шетърхенд коли мечката с чикийка в началото.

  8. plankov on June 25th, 2010 10:03

    Google изобщо не сканира всичко, което им попадне, а само такива произведения, които са с изтекли права.
    И ще ме прощавате, но ако аз съм автор… жив при това, аджеба -как ще се издържам??? Ако всички четат МОИТЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ от читанка.ком, която не ми превежда и стотинка в банката?

  9. dzver on June 25th, 2010 10:23

    Не мисли късогледо.

    Ако си добър и станеш популярен, няма да имаш проблем да си продаваш литературата. Ако в България нямаше пиратско разпространение на музика, колко души щяха да съберат на концерта си Рамщайн и Металика? 10? 50? Нямаше да са 50 000 с цена на билета 120 лв.

    Но първо трябва да станеш популярен. С още една корица на щанда с българска литература популярен няма да станеш.

  10. САНДО on June 25th, 2010 11:33

    Това с “авторските права”, с които се “издържат” българските автори, е пълна глупост! 99% от авторите в България не печелят абсолютно нищо от книгите си. Нещо повече – почти всички книги са “самиздат” – цакаш и те издават. Освен това дори и книгите да се продават сравнително добре, издателят не декларира продажбите, така че авторът никога не може да има представа колко бройки са продадени или колко издания на книгата му реално са излезли на пазара – издателите продават под масата, допечатват, лъжат и мажат.

    Общо взето печалбите на малцината автори-щастливци, съумели да сполучат с добра продажба и що-годе честен издател, се заключават в скромен хонорар. Останалите печалби са за група “богоизбрани” номенклатурчици, които печелят парички от измислени конкурси (веднъж са в журито, веднъж са сред наградените), от командировки (в Париж например непрекъснато наминават разни “писатели”, дето никой нито ги знае, нито иска да ги чете), от разни европейски културни програми, за които само те си знаят и т.н.

    Освен издателската мафия съществува също така и книжарска мафия – всяка книга е разположена по определен начин на лавицата според това кой колко е бутнал. Иначе книжарите работят в синхрон с издателите при фалшифицирането на продажбите.

    Така че полицейското мероприятие, подтикнато без съмнение от разните му там “издатели”, не може да се обоснове с никакви “авторски” права.

    Читалищата и библиотеките БЯХА единственото незасегнато от издателската мафия място.
    Не ни остава друго освен да се преориентираме към чуждестранните виртуални библиотеки, в които можем да намерим цялата световна литература. “Потъпканите” руснаци например имат няколко такива (lib.ru…) още от зората на internet. Жалкото е само, че от това ще пострада българският език, а селтащината ще възтържествува окончателно.
    Честит празник на безкултурието, бат’Бойко!

  11. Николай Теллалов (Шаркан) on June 25th, 2010 15:41

    аз съм автор и мога да предложа на колегата лесен начин да спечели от труда си.
    1. направи си сайт (помоли приятел)
    2. пусни в него произведенията си;
    3. добави към всяка творба една покана – който е харесал текста, да ти преведе колкото му се откъсне от сърцето в твоя сметка.

    от личен опит ти гарантирам, че поне 15 до 30 % от свалящите файла ще ти платят.
    Разбира се, ако си написал нещо хубаво… но пък “хубавото” може да е различно за различни хора – всеки влак си има пътници.

    ако имаше умни издатели с поглед в бъдещето, те щяха да се договорят с Читанка – да се лепва един линк към тях към творбите, които те издават.
    След което издателството само събира заявки за книжно тяло от читатели (не всички четат от монитор, има такива, които искат хартиена книга) и като се съберат 200-300 души, пуска един тираж от 800-1000 броя (поръчаните се реализират веднага, а останалите се пращат на нови поръчали). И печели – именно от сътрудничеството със СВОБОДНИ виртуални библиотеки.
    (сегашните печатни технологии позволяват дори индивидуализирани корици – може пък читателят да има свой проект за оформление, който да се хареса на останалите… значи, има мегдан и за сътрудничество със самите читатели)

    така че има начини.
    Стига да има желание и визия за бъдещето (и въображение!), а не единствено носталгия по времената на Гутенберг и ламтеж да се уреди с минимум усилия до гроб.

    колкото до праводържателите на починали автори – на тях им препоръчвам стрихнин или цианкалий – сутрин с чая, може и на гладно.

  12. Филип Петров on June 26th, 2010 12:10

    Просто законът за библиотеките и читалищата е остарял и вече не е работещ. Трябва да се преправи, а такива сайтове като “Читанка” определено не трябва да ги има в този им вид.

  13. dzver on June 26th, 2010 14:40

    Охо трябва и още как. Но може би трябва да са със задължителен абонамент (безплатно за ученици и студенти).

    Читанка.инфо е национално богатство. Държавата би похарчила 50-100 милиона лева за дигитализация на сходен брой книги.

  14. indica on June 27th, 2010 01:48

    Със сигурност ЗАПСП, Законът за обществените библиотеки и Наказателния кодекс, трябва да се променят, в посока изграждане и регламентиране дейността на виртуалните библиотеки. Такива сайтове като читанка.инфо би трябвало да се инициират от държавата, а не от шепа ентусиасти (на които опитаха да съсипят безброй часове труд и усилия).

    Обаче сме десееееетки години зад съвременната цивилизация. Жалко..

  15. Anonymous on July 20th, 2010 19:21

    vassilev – “разпространение на продукти с някакви права”…

    “продукт” ще викаш на киселото мляко и на шкембе-чорбата. Книгата е продукт само външно – ако вземеш да я отвориш и да попрочетеш малко от нея, в миг може да се превърне и в произведение на изкуството 🙂

  16. dzver on July 20th, 2010 20:07

    Или пък може да се превърне в кисело мляко.

Оставете отговор