Наблюдение на парламентарните избори

June 3, 2009

Вие бихте ли прекарали ден в избирателната секция, за да наблюдавате изборите?

Стара идея е 🙂 Ако гласуваш – ок, това е доста повече, отколкото хората вършат по избори. Но ако наблюдаваш някоя забутана секция и видиш нарушение, това може да е мнооого повече.

Обсъдихме идеята за наблюдение над проблемни секции на срещата с г-жа Надежда Михайлова вчера. Споделял съм я и в други компании, примерно на Уебтека. Мисля че след тази среща, за разлика от друг път, вече има шанс нещо такова наистина да се случи. Интересно ми е вашето мнение.

За самата среща не мога да напиша, защото не знам какво. Надето е добра, успява да впечатли даже критикари като мен – аз публично съм изразявал недоволство от нея в коментарите към статиите на колеги блогъри. Но ако съдейства и дори в 1 секция да се предотврати зулум, ще е нещо добро, случило се заради блогъри и заради нея.

Интересно ми е мнението ви.

Публикувано в: Политика 27 коментара RSS 2.0

Ако постът ви харесва, цъкнете на сърцето:

Коментари

27 коментара на “Наблюдение на парламентарните избори”

  1. Тотко on June 3rd, 2009 15:54

    Хитрец си ти, Андрешко. Знаеш как да се вредиш.

  2. fen on June 3rd, 2009 16:14

    Аз си мисля, че партиите имат достатъчно ресурс да решат проблема сами. Доколкото съм запознат с темата всяка една партия, която е парламентарно представена има право на свой член в секционната комисия. Което реално означава, че така могат сами да упражняват контрол над случващото се. На всичкото отгоре, не партииите, а държавата плаща на тези хора. Учудващо е за мен, че на всички избори има партии, които не упълномощават свои хора в различни секции. Ако аз и ти отидем в секция ще го направим доброволно, нали. Защо, обаче партиите сами не взимат отношение. Друг важен момент, който трябва да обсъдим е престоя вътре в секцията. Ние с теб нямаме право, като граждани, независимо от идеята да стоим в изборния ден в секцията. Това може да стане само с предварителна заявка от някаква организация. Ако идеята е да стоим отпред, това е друго. За финал ще спомена един по-голем проблем на изборите, поне според мен.
    В големите държави, като САЩ например, на миналите избори имаше 3 или 4 избирателни секции.Нали се сещаш, как някой ще се грабне и ще мине 2000 км за да гласува. В същото време Доган и компания организира автобусчета с хора, които даже не живеят в България и гласуват за него. Ще спомена и един позабравен и малко известен факт от предните избори. Към края на изборния ден от предните избори Доган, като разбра, че има голям шанс да стане първа партия явно се уплаши. Имаше цели села, които в последния момент бяха върнати от пътя към урните, за да не стане ДПС първа на изборите. А, защо питам аз депутатите не гласуваха закон според, който право на глас да имат само гражданите живеещи постоянно в БГ поне 6 месеца в годината. Не е ли по-справедливо само ние, които сме тук да избираме, а?
    Май изместих темата, ама смятам, че партиите пак почват да си играят с нас. Хубаво е да имаме гражданска позиция, но нека първо те си свършат тяхната работа. Щото така става й с всичко останало. На улицата ние да следим за движениято, щото КАТ спират само за да ти вземат някой лев. В магазина ние да следим за качеството на продуктите, щото ХЕИ не си гледа работата. Малко почва да ми писва тази работа. Ще взема утре да направя едно събрание във фирмата да проверя, кой може да ми свърши моята работа.
    Очаквам другите мнения.

  3. Радан on June 3rd, 2009 16:44

    Е, аз съм прекарал доста време по избирателни секции през 90-те, като млад ентусиаст. Отказах се, защото нямаше смисъл – тогава не се фалшифицираха избори, а в София изобщо нямаше проблеми.

    Сега работата е свирепа – трябват 5-6 хиляди блогъри, за да покрият секциите, в които СЪС СИГУРНОСТ се извършват нарушения на закона…

    Та – не става с блогъри. “Прозрачност без граници” и други НПО се опитват да направят сериозен мониторинг. Работата на блогърите според мен е да се разберат с тези НПО за максимално оповестяване на резултатите от мониторинга

  4. Лъчко on June 3rd, 2009 17:00

    Съгласен съм с Радан. Все пак ако има някаква конкретна инициатива ще се включа с каквото мога. Прибирам се 5 дни преди изборите, така че ще се радвам ако физическото ми присъствие може да е в помощ.

  5. Боян Юруков on June 3rd, 2009 17:01

    Аз ще съм даже член на комисията във Франкфурт, Германия. Мислех да съм наблюдател, но така е по-интересно. А и ще имам повече достъп.

  6. Теодор Гераков on June 3rd, 2009 17:04

    Определено считам, че наличието на наблюдатели в избирателните секции СЕГА е особено важно. Това е единствената надежда да се намалят очакваните груби нарушения по време на изборите. Такива, разбира се, могат да бъдат само акредитирани наблюдатели, представени от някоя от региктрираните НПО. Присъствието на международни наблюдатели е непродуктивно – те всъщност легитимират изборите.
    Присъствие на безпристрастни, а за такива сега можем да приемем само тези, упълномощени от НПО,е необходимо в т.н. проблемни секции – където се очакват фалшификации (няма да уточнявам, защото те са добре известни).
    Близките до опозицията НПО трябва да проведат мащабна акция по набиране на доброволци, да ги упълномощят и разпределят по секции.
    Важно е да се осигури такъв контрол, защото тези избори (парламентарните)са изключително важни за бъдещето на България.
    Теодор

  7. Стойчев on June 3rd, 2009 17:04

    На мен ми е интересно и неизвестно след като се забележи някаква нередност, към кого трябва да се обърнем и как трябва да реагираме изобщо. След като тази нередност става така или иначе в избирателна секция не мисля, че хората в нея могат да окажат каквото и да е съдействие.

  8. Verena on June 3rd, 2009 17:25

    След като през последните избори имах нещастието да се окажа в избирателна секция в кърджалийски регион, се отказах и да наблюдавам, и да гласувам… При такива огромни дупки в мониторинга просто е смешно да се очаква някакъв ефект…

  9. И.Е. Станков on June 3rd, 2009 17:29

    Който може нека да наблюдава. Вреда няма никаква. Освен ако не е телесна, срещу наблюдателя.

    Блаженни верующите на НПО-та тип “Глупост без граници”.

  10. Павел Николов on June 3rd, 2009 17:43

    До Стойчо – наблюдателите се обръщат при забелязано нарушение към председателя на комисията. По принцип, ако членовете на комисията са си на място, присъствието на наблюдатели не е толкова съществено: на всички избори съм участвал в избирателни комисии, сега отново съм в избирателна комисия и при допуснато нарушение, ако не бъде отстрането, няма изобщо да чакам някакъв наблюдател: веднага ще уведомя местната централа, а тя трябва да препрати сигнала по-нагоре; накрая ще подпиша протокола с особено мнение и ще мотивирам особеното си мнение – мотивацията ми върви с протокола. Лошото е, че понякога за членове на комисии се пращат хора, които даже не си правят труда да прочетат закона за изборите и писмените инструкции на ЦИК, които се дават на комисиите. В такъв случай трябва да има стабилен наблюдател, който да поиска от предсавителя на своята политическа сила да реагира по гореописания начин.

  11. Павел Николов on June 3rd, 2009 17:44

    Не до Стойчо, а до Стойчев!

  12. Юлиян Йорданов on June 3rd, 2009 17:44

    Хмм… Наблюдението на изборите е необходимо. Винаги.
    Аз също ще участвам, но не като блогър, а от името на партия. Доколкото знам, има някакво ограничение за присъствие на случайни лица в секцията. Ако не си регистриран като наблюдател, винаги могат да те “изхвърлят” от там (в случай че има нещо, което не трябва да се разбере) – формални поводи много.

  13. Весела on June 3rd, 2009 17:51

    В София и големите градове едва ли ще има опити за фалшификации. Но едва ли ще има толкова хора, които могат да си позволят да отидат и да стоят цял ден в секция в някое село ( а и това е свързано с разходи). А повечето блогъри са от големи градове.

  14. fen on June 3rd, 2009 17:55

    Павел Николов и Юлиян Йорданов доказват тезата ми, че е достатъчно партиите да осигурят свои кадърни наблюдатели, а не да разчитат на нас.

  15. Марти on June 3rd, 2009 18:02

    Дай да идем до Брегово примерно?

  16. Павел Николов on June 3rd, 2009 18:07

    До Юлиан – по закон в секционната комисия не могат да присъстват странични лица. Наблюдателите и представителите на партии (това са две различни неща) се легитимират със съответни пълномощни. Така че няма как блогъри да наблюдават, ако не са упълномощени надлежно.

  17. Павел Николов on June 3rd, 2009 18:09

    До Весела – трудно е наистина един наблюдател да виси цял ден в секцията, но за това си има лек: издават се за съответната секция пълномощни на пет човека и те се сменят през – да речем – два часа. Въпрос на организация от страна на съответната политическа сила.

  18. dzver on June 3rd, 2009 21:45

    Не е нужно да са блогъри, стига да са от нашите среди. Трябва да са от откриването на секцията до преброяване на бюлетините на избраното място Х.

    Избраното място трябва да е от “рисковите секции”, където ДПС, БСП или местния дерибей печелят 100%. Кърджалийско, Разградско, Беевград и т.н.

  19. Юлиян Йорданов on June 3rd, 2009 22:44

    Аз живея точно на такова място – с “рискови секции”. Не бих казал, обаче че наистина са рискови (в смисъл да има нарушения), просто тук гласуват еднопосочно и това е.
    Все пак идеята ми допада и ще се опитам ако е възможно да бъда в секция в някое от турските села. После ще блогна наблюденията си и резултата от гласуването.

  20. Стойчо М on June 3rd, 2009 23:21

    Аз си мислех, че е е много трудно да се покрият всички секции. Оказа се че техният брой е 11784 (спред статия във в. Дневник, където се позовават на Яне Янев /да, знам Яне Циркаджията Янев/, който щял да прави паралелно броене)

    Предполагам, че рискови са не повече от 1000 секции, така че партиите ако се хванат биха могли да ги покрият с точните хора в комисиите, а и наблюдателите биха могли да насочат повече усилия там.

  21. dzver on June 4th, 2009 01:59

    На кратко, по силите на всяка управляваща партия е да осигури честни избори, ако иска. Във всяка секция могат да бъдат командировани по 5 държавни служители, които срещу 500 лева общо ще свършат работата. 99% от тези групи от 5 служители няма да бъдат “пробити”.

    Честните избори биха излезли под 10 милиона отгоре, като бонус към някакви избори. Може би по-евтино от рекламната кампания на Бойкостов.

  22. fen on June 4th, 2009 10:18

    Като финал ще ви спомена за едно изказване на другаря Сталин:
    “Не е важно кой, как гласува, а кой брои гласовете.”
    Сами си правете изводите. Нали не сте забравили 90-те, когато СДС събра 2 милиона на митинг в София, а после взе, че загуби изборите. Как според вас стана това?

  23. пейо on June 4th, 2009 11:28

    Аз помолих и ми казаха, че съм одобрен за наблюдател на изборите. Ако някой се сеща за нещо конкретно, за което трябва да се следи?

  24. dzver on June 4th, 2009 11:46

    За евро изборите или за парламентарните?

  25. пейо on June 4th, 2009 15:17

    За евроизборите. Организацията за парламентарните почва след тях

  26. Павел Николов on June 4th, 2009 17:17

    Пейо, трябва да познаваш много добре Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България и Методическите указания за СИК на Централната комисия. Закона можеш да видиш в интернет, има го на много места – трябва да е с последното изменение от 3 Април 2009 г. Методическите указания са най-отдолу на сайта на ЦИКЕП. Всяко отклонение от Закона и Методическите указания е нарушение.

  27. mera spored mera on June 7th, 2009 22:34

    ОБРЪЩЕНИЕ КЪМ ВСИЧКИ СЪНАРОДНИЦИ, ГРАЖДАНИ НА БЪЛГАРИЯ,
    НЕЗАВИСИМО ОТ ЕТНОС И ВЯРА, НО ОБИЧАЩИ БЪЛГАРИЯ

    Скъпи сънародници,

    Вече е известно, че парламентарните избори са насрочени за 05.07.2009 г. Нямаме право да не се явим пред урните и да не гласуваме! Вярно е, че през двадесетгодишният период на преход, върхушките на всички партии, изредили се във властта, работиха с усърдие за установяване на този компрадорски капитализъм, който донесе много беди на трудовия народ на България. Няма партия, участвала във властта, от чиито редици да няма забогатели чрез властта, ограбвайки държавата ни. Всички те се оправдават, че така го искат новите “приятели” от Западна Европа и САЩ! Няма нито една от тези партии да не си е позволила пред избори да ни лъже с обещания за социална справедливост. Напълно оправдано е да не вярваме на тези партии, но няма да ги накажем, като не гласуваме! Всяка от тях си е осигурила твърдо ядро от избиратели и за това предпочитат да не гласуваме, за да се получи състезание само между тях.
    Ето защо ние приканваме всички патриоти да не оценяваме партиите по техните обещания. Въпреки, че има много критерии за тяхното оценяване, според нас един от основните критерии е отношението им към Русия – нашата спасителка от петвековното мрачно турско робство. Докато католическа Европа подкрепяше Турция и беше против нашето освобождение, то народът на Русия се вдигна в наша защита.
    ДА СЕ ПОУЧИМ ОТ СЪВЕТА НА АТАНАС БУРОВ: “И на мен не ми харесва общественото устройство в Русия, но това не ни дава право да я мразим! Без Русия, България не можеше да се освободи от турското робство! И да не забравяме, че турската аристокрация, нито за момент, след освобождението, не е преставала да крои планове пак да завладее нашите земи! Единствената сила, която може да охлади мераците им е Русия! И за това, където се срещне човек, определящ се за българин, а говори против Русия, най-добре за България е да се застреля! Мразещите Русия са врагове и на България!”
    Ние не сме срещу Европа, срещу САЩ и т.н., но отново ще се позовем на думите на А. Буров: “Може да сме с Европа, но никога срещу Русия!”
    Възмутени сме от поведението на русофобите от ДСБ и СДС. Те подкрепиха западните си господари да се ликвидира АЕЦ “Козлодуй”, а сега са против АЕЦ “Белене”, защото щяла да се строи с руски реактори, а дори не ни били и нужна?
    Господа русофоби, ние можем да ви посочим много примери, когато Русия ни е помагала, но да ви запитаме, кой изплати дълга ни към Турция при обявяване на независимостта ни през 1908 година и имаше опасност от война?
    Посочете ни вие, правителствата на Западна Европа да са строили нещо добро за България? Нали бяхме срещу Русия и през Първата, и през Втората световна война? Кой разпокъса България на Берлинския конгрес през 1878 г.? Кой откъсна територии на България след Първата световна война с Ньойския договор през 1919 г.?
    Нека не забравяме, че в края на миналия век Правителството на Иван Костов отказа на Русия изграждането на газопровода “Син поток” да мине през България и кой спечели от това – Турция! С това Костов угоди на САЩ и Турция. Ако този газопровод беше минал през България, нямаше нейните граждани да преживеят толкова студ и лишения през тази зима, след като украинските и англо-американските агенти спряха руския газ по трасето към Бъ;гария. Излиза така, че според ДСБ и СДС е било по-добре да зависим от Турция.
    Ние осъждаме ръководството на БСП за дясната му политика, за безпринципната му политика на компромиси с НДСВ и сътрудничеството му с антибългарската партия ДПС, но подкрепяме политиката му и договорите за енергийните носители.
    Поради грешната политика всички правителства след Освобождението ни от турско робство, не съумяха да се противопоставят на турския ПАНТЮРКИЗЪМ спрямо България и позволиха българи с мюсюлманска вяра да се считат за турци и да са пета колона на нашата южна съседка.
    Нека всички българи-патриоти да се съобразят със съвета на Атанас Буров и гласуват за тези политически сили, имащи правилно отношение към Русия и които са в състояние да защитават българските интереси и на Запад, и на Изток.

    От българи-патриоти

Оставете отговор